
Iets wat je zelf nooit wil meemaken. Dat is het minste wat je kan zeggen over de naar Griekse normen ongeziene evacuatie van Rhodos afgelopen weekend. Tienduizenden mensen die halsoverkop moesten vluchten voor opstormende bosbranden. De ingrediënten waren aanwezig. Temperaturen van +40°C en een stevige windkracht 6. Sinds gisteren zijn ook op andere Griekse eilanden een paar bosbranden uitgebroken, gelukkig nog beperkt in omvang. Binnen drie weken trek ik zelf ook naar een Grieks eiland, Zakynthos. Daarom dat ik de situatie toch met belangstelling volg. Afgelopen weekend ook de site ontdekt waar ik bovenstaande kaart van heb geplukt, de Europese bosbrandwatch zeg maar. Ze laat het risico op bosbranden zien. Uiteraard momenteel donkerrood rond de zuidelijke Middellandse Zee. Gisteren was ook België nog deels oranje gekleurd. Maar daar is na de overvloedige regen van de voorbije dagen niets meer van aan nu.

Zaterdag begon het al in Nederland.

… en gisterenavond een intense regenzone over België die in lengterichting NO-waarts overtrok. Op vele plaatsen viel daar zo’n 30mm neerslag uit.

En ook nu is het as we speak aan het hozen en knetteren, pal boven mijn huis. Niet moeilijk om te weten te komen waar ik precies woon denk ik zo 😉
En stroomopwaarts boven NW-Frankrijk liggen nog meer intense buien klaar, getriggerd door de felle wind op hoogte en de koude bovenluchten. Niet alleen bij ons knettert het momenteel, dat doet het in een groot deel van Europa.

Kijk maar naar deze kaart van Estofex. Opnieuw een level-3 waarschuwing voor de oostelijke Zuid-Alpen vandaag. En als je de guidance leest wordt er niet alleen voor een enkele tornado gewaarschuwd, ook voor giga-hagel. Ook de eerste keer dat ik dat lees. Giga-hagel wil zeggen dat de stenen groter dan 10cm worden …

… zoiets dus. 🙂
Uiteraard geen echte foto. Internet staat er vol mee. Telkens dezelfde auto, maar dan steeds in een andere setting.

Hoe kan het tot die giga-hagel komen? Ten zuiden van de Alpen is het aan de grond vandaag +30°C, maar door een grote naderende hoogtetrog (de gele uitstulping boven Frankrijk), wordt aan de voorzijde ervan de straalstroom (waar de kleurovergang van het rode naar het geel/groene het grootst is) vanuit het zuidwesten over de Zuid-Alpen geblazen. Dat zorgt voor een enorm windsnelheidsverschil tussen de grond en op grotere hoogte, waarbij het reliëf nog eens een extra zetje geeft. Het gevolg daarvan is dat de lucht van aan de grond zoals bij een schoorsteen snel naar omhoog gezogen wordt. Zeker ook omdat de bovenluchten naar de avond toe door het naderen van de hoogtetrog verder afkoelen (de kleuren gaan er van het rode over in lichtoranje). Absoluut oppassen daar vandaag. Misschien de tip van Ronaldo volgen en je auto onder een grote olijfboom zetten om die tegen de hagel te beschermen. Maar dan heb je wel weer het risico dat die boom op je auto omvalt … euhm …

De straalstroomkaart ziet er in ieder geval zo uit. De Lage Landen aan de noordzijde van die straalstroom, wat de temperatuurdip zoals vorige week aangekondigd verklaart. Koele Lage Landen, warm Zuid-Europa, ook dat grote temperatuursverschil verklaart de felle onweersbuien boven Midden-Europa.

Hoe kan de gemiddelde wereldtemperatuur dan nog steeds boven de +17°C uitkomen, wat het al vrijwel de hele maand juli doet?

Eenvoudig, de wereld is nu eenmaal veel groter dan onze Lage Landen. Waar het eerder deze maand vooral de tropen en het zuidelijk halfrond waren die debet waren aan de recordhoge wereldtemperatuur, is het sinds een week het noordelijke halfrond dat de fakkel heeft overgenomen.

Yep, duidelijk veel meer rood dan blauw op het noordelijk halfrond. Australië / Indonesië begint door El Niño stevig af te koelen (in januari daar stevige bosbranden?) en ook Antarctica begint nu echt dicht te vriezen. Normaal gesproken is de gemiddelde wereldtemperatuur het hoogst bij de maandwisseling juli/augustus, maar ik vermoed dat we het record van begin juli niet meer gaan verbreken.

Afsluitend toch nog even in de toekomst kijken, op zoek naar de laaglandzomer. Ergens vraag ik me af of de snel opgekomen El Niño vorige maand de oorzaak is geweest van het totaal omgeslagen weerpatroon de voorbije maand. Ik verwachtte eigenlijk pas voor 2024 een slechte zomer, maar die is er nu ook al. Of moeten we het toch bij toeval houden? Anyway, volgens de laatste weerkaarten blijft de straalstroom in onze omgeving actief, maar zien we die op termijn wel heel rare kronkels maken. Begin augustus blaast die boven Noord-Scandinavië zelfs vaan oost naar west.

Ja, drukstijgingen daar. Maar of wij er ook van gaan profiteren? Ver weg nog, maar we blijven het volgen. Tot later!
Het zuidoosten van Sardinië laat nu toch 46°C zien….
En voor de LL komt t voor de zoveelste x tot plaatselijk 100 mm binnen de komende 10 dagen. Heerlijk voor de natuur maar daarna svp droger, zonniger en warmer …
Dikke wolken nabij Lumezzane. In de bergen tussen Lago di Idro en Lago de Garda
Galleno Italië 34 gr
Neuchatel noodweer met windstoten van 217km/u. Vorarlbergwetter zegt onweer komt ook naar Vorarlberg. We gaan het meemaken en hou jullie op de hoogte.
Ik ga mij as we speak schrap zetten. Komt zwaar onweer aan. Kopjes rinkelen al in de kast. Wat een doffe dreunen.
De bliksemradar detecteert nog vrij weinig in jouw regio. Meestal zitten die er goed op…
Veel wind, grote druppels en paar rake klappen. Komt nog wel meer vanavond. Viel nu gelukkig mee.
Jura, ongeveer Besançon. Niets mis mee. 15 graden koeler dan vorige zomervakantie en daarmee aangenaam.
Het is tijd voor een koude-record: Antarctica.
Min of meer een koude-record in huis op dit moment 🙉 sjonge jonge zeg, nog even en de haard moet aan 😃
EC biedt helaas weinig hoop. De Bilt:
Wij zitten op bella italia. Hele camping totall loss. Alles kapot, caravans, tenten, 3 a 4000 auto’s total loss.
Sterkte joh.. drama..
Weet niet waarom maar ik kan alleen een post van 2 dagen terug zien. Maae…als ik de reacties hieronder zie is het doffe ellende. Sterkte daar.
Kijk boor video’s even op mijn twitter @tdpzwolle. Is teveel werk om alles te uploaden
Zo ik zie het man, wat erg! Jullie auto? Tenten en stacaravans ook ja?
Jemig; dat is geen malse bui geweest! Net jouw twitter bekeken en de schade aan de auto’s doet mij denken aan zo’n 15 jaar terug.
Zelf was ik van plan om volgende week naar het noorden van Italië te vertrekken….nog even op de kaarten kijken wat en hoe ik echt ga doen…….
Succes met de schade-afhandeling en het puinruimen; hoe staat het bij jullie erbij? Overnachten nog goed mogelijk? Komt een (lokale Italiaanse) firma als carglas ook op de camping?
Klinkt verschrikkelijk. Sterkte. Maar ik zie alleen een paar videos van de 22e op jouw Twitter. 🙂
Heftig zeg! Sterkte daar
Mijn god. Sterkte
Alles is hier kapot. Camping lijkt wel een oorlogsgebied. Hagelstenen zo groot als tennisballen. Mijn auto totall loss.
Het staat weer op Twitter. Was wat misgegaan. @tdpzwolle
Ook wel aardig wat gewonden hier.
Van TDP Zwolle. Gisteren aan het Gardameer.
Heel veel sterkte daar.
Haal dat bord “Dolce Vita” maar weg. Al het andere nieuws hier valt in het niets. Man man wat een ellende. Hier zijn geen woorden voor (Tdp en anderen die daar zitten).
Frederic schreef er al over in z’n bericht dus we waren voorbereid. Maar op zulke zaken kun je je nooit voorbereiden. Dit was ongeveer het zwaarste onweer in zeker 20 jaar, en in potentie zag je dat ook terug in de kaarten. Onwaarschijnlijk dit!
.
Die hagelstenen die ik in mijn hand had, die lagen al wel 50 min op de grond. Toen waren ze nog zo groot. Nog nooit zo iets meegemaakt. Ga er vaak in Nederland voor op pad. Maar dit was echt next level. Er was echt totale paniek op de camping. Mensen schuilden onder de tafels in de caravan. Iemand lag te slapen hagelstenen dwars door de ramen gegaan. Gewond aan het hoofd. Niet normaal meer.
Pff mijn hemel. Mijn dochter gaat komend weekend met dr moeder richting lasize. Hopelijk dan niet meer van die gekke dingen. Nogmaals sterkte.
De kracht van de natuur: Deze hagelballen zijn zo’n 400 gram zwaar en ontstaan doordat een enkel waterdruppeltje keer op keer omhoog wordt gestuwd (en weer naar beneden valt) door de zogenaamde updraft (en downforce) van de onweersbui. Bovenin de wolk vriest het flink en ontstaat er steeds opnieuw een vers laagje ijs omheen. Sommige stenen klonteren aan elkaar of krijgen rare vormen doordat ze met enorme snelheid heen en weer geslingerd worden. De kracht van de updraft moet enorm zijn als zo’n hagelbal al richting de 400 gram gaat. Uiteindelijk houdt het niet stand en valt dit enorme brok ijs naar beneden. Vaak met een snelheid van zo’n 200 kmh (heb ik ooit begrepen). De valsnelheid wordt bepaald door de hoogte en de zwaarte minus de wrijving. Wie weet hoe de formule werkt wanneer een hagelbal van 400 gram zo’n 12 kilometer naar beneden valt? Wiskunde is namelijk niet mijn sterkste punt (wel mn zwakste 😉 )
Waarom is men rondom meren, oftewel het Gardameer zoals zo vaak is gebeurd in het verleden, meestal “de Sjaak”? Temperatuur(verschil) icm water(aanzuiging)?
Massa x valversnelling x hoogte = 1/2 massa x snelheidkwadraat. M.g.h = 1/2m.v2. Hoogte energie = kinetische energie. Massa staat aan beide zeiden van de = en dus niet relevant. Valversnelling is 9,81m/s2
H = 12000m
9,81×12000 = 1/2v2
117720 = 1/2v2
235440 = v2
V = 485m/s = 1750km/u
Maarrrr dat is in een vacuum. Weerstand zit hier niet bij. Tevens remt de updraft ook af natuurlijk.
Op aarde heb je door de weerstand van de lucht een terminale snelheid. Dit zit dacht ik tegen de 200 aan, maar je kan je voorstellen dan een gestroomlijnd iets een hogere snelheid zal krijgen.
Tnx Roland.
Die formule is voor mij abracadabra maar heb ooit eens gelezen dat de valsnelheid in de onderste lagen van de atmosfeer richting de 200 kmh ging.
En idd die wrijving !? Denk aan een parachutespringer. Armen en benen wijdt gespreid is meer weerstand dus langzamer, maar zodra je een pijl imiteert is er een val versnelling.
@Hans.
De concentratie mensen (toeristen) is aan het Gardameer het grootst, dus veel schade, dus nieuwswaardig. In de USA vallen dit soort hagelballen nog veel vaker (tig keer per jaar tijdens het tornado seizoen) dan in EU maar vaak in onbewoond- of dun bevolkt gebied. Dan zie je de foto’s soms op social media langskomen maar is het nooit echt nieuws. Zou een grote stad geraakt worden (denk aan Oklahoma City o.i.d.) door deze hagelballen, zal het gelijk groots in de media uitvergroot worden met de nodige context.
Dus water etc. is niet van invloed. Indirect ook niet aangaande de supercell?
Nu we het over de hagelstenen hebben: bevestiging nieuw RECORD vwb de GROOTTE van de hagelsteen, 19 cm en dat komt al aardig in de buurt van het wereldrecord van 20,3 cm, South Dakota USA.
Nee. Het wateroppervlak van de meren is te klein.
Gardameer ligt aan de Alpenrand en dat heeft veel meer invloed. Koudere lucht op hoogte, warme vochtige Middellandse Zee lucht wordt tegen de Alpenboog aangedrukt en gaat stijgen. De straalstroom zorgt voor de aanzuiging (zoals Frederic reeds schreef) en dan is het kaboem.
Potentieel krijg je dan de zwaarste buien.
Het is dezelfde theorie zoals in USA. Koude lucht uit het noorden, warme vochtige lucht vanaf de Golf van Mexico en droge lucht vanaf de Rockies. Straalstroom zuigt de schoorsteen aan. Geen bergen in de buurt dus de boel gaat flink draaien. Dikke supercells met flinke tornado’s tot F5 want de ruimte in USA is veel groter. ( Great Plains – Tornado Alley)
Dat zie je in Italië dan weer veel minder.
Geen stevig onweer of tornado zonder het koudere component.
Oké,duidelijk maar waarom dan zo vaak “ de Sjaak”, denk wel bijna elk jaar (?) rondom Gardameer die grote hagel…. toeval? Of is er een reden hiervoor? Ik zou denken van wel 🤔
niet alleen specifiek het Gardameer, maar heel die regio van de ZO-Alpen. Gardameer haalt wel makkelijker de media uiteraard 😉
De Balkanlanden kunnen er trouwens ook wat van.
Waarom die ZO-Alpen? Door hun ligging in de gehaakte vorm van de Alpen. Als de hoogtestroming ZW staat (en dat gebeurt wel eens), dan komen de ZO-Alpen heel vaak in het vizier. De Franse West-Alpen uiteraard ook, maar wel met het verschil dat er voor de ZO-Alpen een warme dampende Middellandse Zee ligt. De Franse West-Alpen moeten het met vele honderden kilometers land doen.
En een gelijkaardig verhaal voor de Balkanlanden.
Ik denk ook dat Gardameer in ons nieuws meestal genoemd wordt, omdat men daar veel op vakantie gaat. Het Gardameer is voor mijn gevoel wel elke zomer de klos. Ik ging als kind altijd naar het Lago Maggiore en daar heb ik nog nooit erge hagel meegemaakt. Wel zijn daar wel eens campings weggespoeld door regen, maar zeer grote hagelstenen niet.
Ik denk toch dat de ligging bijdraagt. Het meer is vlak en vochtig en de ‘slurf’ van het meer ligt als ware in een vallei met aan beide zijde bergen. De slurf versmalt vervolgens naar het noorden toe. Ik kan me voorstellen dat een onweerswolk extra gestuwd kan worden daar.
Bedankt. Zoiets vermoede ik al.
EC wil er nog niets van weten en daar houdt het instabiele en koele weer aan
….terwijl GFS06 met hogedruk aan komt zetten vanaf volgend weekend. Droog en rustig weer, temperatuur richting 20-25 C.
EC te verwachten neerslag t/m 3 aug. 💦💦💦
Natuurlijk kan de sneeuw niet uitblijven op de Stelvio:
De weersvooruitzichten voor augustus in Europa worden er absoluut niet beter op, met temperaturen die vrijwel de hele maand onder de norm blijven:
een blik op de windrichtingpluim laat zien hoe. We lijken van een WZW-circulatie over te schakelen naar een WNW-circulatie:

Wat dus concreet wil zeggen dat we regelmatig Noorse oceaanlucht in ons gezicht geblazen krijgen:

Met dit dan als dagtemps … brrr:

Als het in augustus dan even nat blijft als de periode waar we nu inzitten, bestaat er maar 1 woord voor: anti-zomer
Haha Frederic, lees jouw bericht nog eens terug 😉
Hans schreef:21 juli 2023 om 10:34 Lees nog wat terug en dat brengt mij naar 7 juni jl. het bericht van Frederic: Een zomer lang bakken en braden? “Zomer 2023 te warm verlopen’, zullen we dat al meteen opschrijven in het jaaroverzicht van 2023?”
Nou, NU zou ik zeggen:”zomers 2023 én ook 2021 toch niet zo warm (maar dat is TOEVALLIG)” …… nee, grapje 😂
Doe maar:”zomer 2023 begon vroeg in juni, daarna rond gemiddeld”. Als dit zou uitkomen teken ik hier meteen voor!
Maar……. je zal maar vakantie hebben in eigen land, op de camping staan (in tent) bij voorbeeld. Snap dat het dan een fikse tegenvaller is dit weer!
Met de weerkaarten van toen en deze EC46-daagse die toen net verschenen was, was dat toen een zeer passende titel voor het bericht @Hans:

En ook de stelling ‘zomer 2023 te warm verlopen’, gaat uitkomen. Tot 31 juli bekeken zal zomer 2023 zowel in BE als in NL tot dan +1,5° à 1,6°C te warm verlopen zijn. Augustus zal een dikke 3°C te koud moeten verlopen om uiteindelijk op de normaal uit te komen.
En daar raken we meteen een teer punt. Een enkele statistiekwaarde zegt op zich niet zo bijster veel, wel het verhaal erachter. Want het is idd zo dat zomer 2023 twee gezichten zal hebben.
Net hetzelfde met neerslagstatistieken. Je kan een kurkdroge zomermaand hebben, met 28 droge dagen na mekaar. Maar als dan op de laatste 2 dagen van die maand boven het officiële meetstation flinke onweders uitbreken met 60mm neerslag, dan gaat die maand effectief met 60mm de boeken in. Maar dan kijken leken er achteraf op terug van: “hoh … 60mm regen gevallen die maand … perfect normale maand. Niets aan de hand.”
“Met de weerkaarten van toen en deze EC46-daagse die toen net verschenen was, was dat toen een zeer passende titel voor het bericht @Hans:”….. Dat klopt, je had toen ook gelijk Frederic.
De maand juni was voor NL 3,2 °C. te warm dus dat wordt natuurlijk nooit meer “goed gemaakt”. Deze maand juli zal min of meer gemiddeld verlopen (18,3/18,2 °C).
Mijn “punt” is eigenlijk, aangezien juli/begin augustus voor “velen” dé zomervakantie is, dat “velen” deze zomer als “niet goed” zullen beschouwen, laat staan “slecht” 😉
ook qua neerslag: anti-zomer
voor echt vakantieweer: op naar de klassieke Zuid-Europese gebieden:
Zeer gematigd zomerweer staat ons te wachten, als ik in de kaarten duik voor de komende weken en misschien wel maand (ECMWF). Misschien dat we eind volgende week een paar dagen een warmte oprisping krijgen, maar er is nog geen bestendig zomer weer in beeld. Was juni dan het hoogtepunt van deze zomer? In totaal hebben we nu in 2023 maar 3 tropische dagen (30+ graden) gehad en 21 zomerse dagen (25+ graden). Dat zijn er in totaal 24, waarvan juni er 18 voor zijn rekening neemt.
Bah, en ik maar denken dat het niet slechter kon qua gebrek aan zomerweer. Dat het nu ook nog echt anti-zomer gaat worden. Moet gelijk weer aan iemand denken die het altijd over 365 dagen herfst heeft…
Het is een doodnormale Hollandse/Laaglandzomer… Vannacht lekker weer regen. Het bos hier in de omgeving wordt hier intens gelukkig van.
Alle bomen zijn nu wel geëxplodeerd en het is hier een groene oase..
Opmerkelijk hoe snel mensen wennen aan die warme/hete periodes… zeuren over de klimaatverandering en nu balen dat we rond de normale waarden voor de tijd van het jaar schommelen..
De zomer is begonnen op 21 juni en duurt dus nog bijna 2 maanden.
Kansen genoeg om nog aardig wat warme (>25°C) te scoren….
Flinke hitte-records in Zuid-Europa. Blij dat we geen wind uit ZUIDEN hebben (gehad). Maar om te stellen dat klimaatverandering nu de oorzaak is van al die bosbranden…………….
oorzaak van de bosbranden zeker niet. De meeste zijn gewoon aangestoken. Qua aantal bosbranden in 2023 is het momenteel zelfs een vrij rustig jaar. De totale afgebrande oppervlakte daarentegen ligt wel hoger in verhouding met het aantal branden. En daar heeft de Zuid-Europese hitte van de klimaatverandering wel mee te maken. De bodem is ginds daardoor erg snel uitgedroogd na de natte lente (mei – juni)
Precies! Maar het woord “klimaatverandering” als oorzaak hiervan wordt wél gebruikt door o.a. de weermannen/vrouwen op tv. Denk de komende dagen ook nog….. 😉
Haha, wat is dat toch met die weermannen en -vrouwen op de Nederlandse tv 😀
Zoals de branden ook door de hitte zijn ontstaan ?
En niet door de externe omstandigheden ?
Tja..
Was die 47 graden niet in de stad gemeten en, ‘maar’ 44 op de luchthaven?
https://www.timeanddate.com/weather/italy/palermo/historic
Aangezien klimaat en records hand in hand gaan is het wel noodzakelijk dat ons meetsysteem op orde is. We hebben een serieus probleem wat betreft onze statistieken omtrent weerrecords. Die andere records heb ik niet onderzocht. En met onderzocht bedoel ik een conservatieve website bezocht. Je kan zeggen wat je wil over bijvoorbeeld wattsupwiththat.com, maar voor dit soort dingen zitten ze er gewoon scherp bovenop. Beste is wel de comments daar te mijden, want sommige zijn echt ver heen. Nuance is belangrijk. Weet iemand bijvoorbeeld waar al die weerstation zich bevinden? Zelfs onze in Nederland zijn beïnvloed door stadsuitbreiding.
Leuke lees stukjes;
https://www.klimaatfeiten.nl/klimaatverandering/opwarming/hockeystick
https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/was-het-klimaat-eerder-zo-warm#:~:text=Temperatuur%20in%20het%20Holoceen&text=Het%20blijkt%20dat%20de%20temperatuur,snel%20stijgt%20(figuur%201).
ah, de zomerverhaaltjes 😉
Toch is deze kaart dan wel weer opmerkelijk. Hoe dicht liggen de relatieve hitte en relatieve kou bij elkaar? Nou heel dicht. De Balkan is veel te koel (door de stevige buien en de noordwestelijke boost) terwijl in Bulgarije door een aanhoudende zuidwestelijke stroming de hitte vanuit de Sahara onverminderd door gaat. De dynamiek van de atmosfeer en de chaos die het teweeg brengt is hier heel mooi vastgelegd in 1 frame.
Ondanks dat het in Griekenland de komende dagen flink koeler wordt zal het de droogte niet verdrijven en blijft Griekenland bevattelijk voor (aangestoken) bosbranden.
Toch blijft het weer te allen tijden een momentopname.
In Arlberg zijn ze vanmorgen met de poedersuikerbus langs geweest. Via Panomax.
Ja, de dagen worden alweer korter 😉
Campingbaas had het over 5cm op de toppen. Was 7gr vannacht op de camping en vandaag niet meer dan 13gr tussen de buien door. Je zou dan kunnen balen, maar het was ideaal weer om op te ruimen voor de rit van morgen naar huis en de spullen voor de winter klaar te zetten. Heerlijk de skispullen en sleeën staan al klaar en het winterdekbed zit er alweer op.
In oktober nog ff een koffie extra ritje naar Wald. Vriend van mij heeft hier een vaste plek kunnen overnemen. Mega leuk en kinderen even oud. Dat gaat leuk worden. Sneeuwbarren bouwen.
Heen en weer om hem ff te helpen met schilderen van de hut, caravan in de was en ff schrobben van binnen.
Fantastisch toch.. nog op vakantie en alweer bezig met de volgende.. 😉
Precies dat 🙂
In dit bericht weer veel over de records. Daar gaat het me niet om. Wel dat 38 graden zeewater bij Florida voor de vorming en ontwikkeling van orkanen een perfecte voeding is. Zie artikel in de link. Wat denk jij daarvan @Ronaldo? Gaat dat enorme orkanen geven?
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5398354/onweer-hitte-reisadvies-klimaat-griekenland-rhodos-middellandse
Wat een ongelofelijke bullshit.
En er zijn dus lieden die dit als aannemelijk ervaren en dit dus volledig geloven. Dan krijg ik dus de deksel op de neus door diverse volgers dat ik een ontkenner ben.
“Ik haak af hier”. Nou toedeloe dan!
Het is gewoon bangmakerij.
Die 38c is gemeten in Manatee Bay. Manatee Bay is een kleine ondiepe baai, net ten oosten van Key Largo, volledig omsloten door diverse kleine eilanden (Keys) en onderdeel van een mangrovebos. Doordat het zo ondiep is kan het water makkelijk sneller opwarmen. Lagere school onderwijs.
Zojuist op het RTL4 nieuws met droge ogen zeggen dat het water rond Florida boven de 38c is. Walgelijk!
Die 38c is gemeten op slecht +/- 10 km2 maar wordt gegeneraliseerd. Manatee Bay is niet heel Florida.
Het is uiteraard geen fake news want het is wel officieel gemeten. Phoe phoe. Maar het is de manier hoe het gebracht wordt.
En de meeste tere zieltjes die verder geen onderzoek doen zijn goed gelovig. Het zei zo. Shoot me.
De SST is inderdaad te warm. Zo’n 2c. En ja…dat is behoorlijk warm. En alleen aan de kuststreken waar het water het minst diep is. Maar de oorzaken voor dat warme water zijn langdurige hogedruk, bijzonder weinig neerslag, bijzonder weinig wind en langdurige instraling van de zon.
Nah ja … wellicht een heftige reactie maar wil het toch kwijt zonder dat een ander voor mij reageert.
Klimaatverandering is echt en we nemen er allemaal deel van uit. Maar het eerlijke verhaal wordt niet vertelt en daar stoor ik mij mateloos aan. Het wordt mega overdreven en als waarheid gebracht terwijl dat niet zo is.
En dan nu de echte temperaturen van het zeewater rond Florida vandaag. Max 33.1c.Ten noorden van de Florida Keys, in de beschutte kom tussen Key West en Naples.
1 orkaan en we zitten weer rond het langjarig gemiddelde. Maar dat is geen goede optie.
Kijk. Oprechte reactie. Dank! Ik wist dat je hier vast meer duiding aan zou kunnen geven…al had ik deze toelichting niet verwacht. En dan krijg je wel kotsneigingen inderdaad. Het getuigt weer wel van rampjournalistiek! De journalisten gebruiken waarschijnlijk dezelfde bron zonder nader onderzoek te doen. Dat heet kopieergedrag…
Manatee Bay is 8.96 km2 een gemiddeld 1.5 meter diep.
Op google maps/earth kun je zien dat het ondiep is.
Net iets dieper dan de pierebadjes in Nederland die onverwarmd in een warme zomer ongeveer dezelfde temperatuur hebben.
Alle lichten op groen voor een snelle en adequate opwarming.
Een thermische douchekraan wordt begrenst op 38c
Amen
Hulde
Het is eigenlijk heel triest dat een nieuwssite/krant niet even zelf er naar kijkt en dingen gewoon klakkeloos overneemt. Ik denk niet dat er kwade opzet achter zit, maar mee incompetentie. De gemiddelde journalist/stukjesschrijver kijkt niet doorgaans naar weerkaarten, zoals wij hier dat doen. Zeewater boven de 30 graden komt bijna alleen in de Rode Zee voor. Voor de rest zal het bij de 30/31 blijven hangen, omdat dan de verdamping aanzienlijk toeneemt en dus voor wolken zorgt. De Rode Zee is smal en zit ingeklemd tussen woestijnen. Dus als zij een bron binnen krijgen die over 38 graden rept, dan moet er een belletje gaan rinkelen.
Als de ‘belletjes’ gaan rinkelen zijn die alleen van de kassa ,hoe gekker en hoe beter het opwarmingsverhaal verkoopt.
Kwade opzet ?
100%
0% kwaad opzet @Alex, en geen complotten.
Wel besparingen in de journalistiek, ondertussen al vele decennia aan een stuk
Fact checking en truth finding.
voor veel mensen wellicht heel moeilijk maar toch zo simpel: even zoeken op Manatee Bay SST of iets dergelijks op GOOGLE en je vindt een schat van informatie waar je wat aan hebt. Het duurt nog geen 5 minuten en je bent meteen op de hoogte. Neem de info tot je en je kunt iedere klimaatnerd op een willekeurige verjaardag keihard om de oren slaan, die met z’n/haar MSN geleuter (of NOS of RTL) het nieuws na-papegaait dat het (bijvoorbeeld) wel heel erg gesteld is met de watertemperaturen rondom Florida. “Op televisie zeggen ze dat de temperatuur rondom Florida 38°c is”.
Dan heb ik het laatste nieuws nog even opgezocht voor Manatee Bay. (MNBF1)
Vanavond in het nieuws niet nogmaals het bericht dat de SST rond Florida de 38°c aantikt of overschrijdt.
Door een stevige regenbui (eindelijk) is de watertemperatuur van de ondiepe Manatee Baai binnen 48 uur met 8°c gedaald. De SST is nu nog (maar) 29.8°. En dat is vrij normaal.
Waarvan akte.
Hier een leuke tool om zelf eens te fact checken.
https://coastalwatertemperatureguide-noaa.hub.arcgis.com/
Golfstroom heeft er ook al geen zin meer in ..
https://www.weer.nl/nieuws/2023/onder-meer-warme-golfstroom-staat-mogelijk-op-omvallen
Interessant. Dit soort systemen zijn zo complex en er is nog zo weinig bekend. Hier zal komende jaren meer zicht op komen.
En om een duit in het zakje van de speculaties te doen: stilvallen levert potentieel flink strengere winters op. Dat laat het ijs op Noordpool flink aangroeien en zorgt voor meer sneeuwbedekking. Dat verbetert het albedo effect en zorgt daarmee dus voor verdere afkoeling. Zomaar een scenario. 😉
Zeker een scenario die mogelijk is .. alleen het stilvallen van de golfstroom opent wel de doos van Pandora !!
Het tempo van het afnemen van de golfstroom heeft zelfs IPPC volledig verrast , al kijk ik daar niet meer van op, de computerstimulatie s komen daar nog zelden uit .
(word ook gekozen voor de meest extreme uitkomst ,die wekt angst dus aandacht en uiteindelijk geld.) En evt missers ach dan zwijgt de media gewoon.
Ook dat klopt niet @Alex. En je spreekt jezelf tegen. Als ze, zoals jij zegt, steeds het meest extreme scenario volgen, dan valt de Golfstroom binnen 3 jaar (2025) stil en is het tegen 2100 gemiddeld 8°C warmer. Wat ze dus niet zeggen. Integendeel, ze zeggen net dat het ‘heel onwaarschijnlijk’ is.
En het is IPCC en niet IPPC
Ik dacht hetzelfde gister bij het lezen van het artikel. Al heb ik er totaal geen verstand van.
@Mark, nee, je hebt net de golfstroom nodig om warme vochtige lucht naar het noorden te voeren om het noorden te laten dichtsneeuwen. Zonder dat, geen dikke pakken sneeuw.
@Frederic
Is dat zo ?
Ik kan me zo voorstellen dat je nu niet te voorspellen weerpatronen gaat krijgen.
Géén treintje van depressies vanaf de Atlantische oceaan maar koude lucht vanuit het noorden die op warme lucht van de Middellandse zee botst..
Genuadepressies XL met sneeuw vanuit het oosten…😉
Heb me maar eens proberen in te lezen in deze materie… eigenlijk kom ik steeds tegen dat de afsmelt bij Groenland en de invloed van het koude zoete water niet dusdanig is dat ‘we’ moeten vrezen voor het (tijdelijk) stilvallen van de warme Golfstroom.
Een afname van de sterkte van de Golfstroom heeft al wel vaker plaatsgevonden en net zo vaak is dit weer goedgekomen… ik zal er vannacht niet minder van slapen iig 😄
https://www.demorgen.be/tech-wetenschap/deense-wetenschappers-waarschuwen-voor-stilvallen-van-de-zeestroming-die-europa-van-warmte-voorziet~b8e24278/
IPPC voorspelt …?
Ook hier, het is IPCC
Geen enkel antwoord op de inhoud ?
Jammer want het raakt ook de kern van u hobby of zelfs u werk ?
2025 of 2100 ?
Sorry voor de spelfout excuus daarvoor nog !
Ookw de toppen in Zwitserland zijn mooi wit opgefrist de afgelopen nacht!
Auteur is Sjoukje Yvette Philip?! Hetzelfde laken en pak als G.J. van Oldenborgh?!
Dank Mark en Ronaldo!
Aangaande bericht 18.42 uur.
Deze volgende week maar eens in de gaten houden, komt via het kanaal…..
ja, zo zijn er nog stormkansen. Hier op de verste kaart van EC ligt er ook eentje klaar voor de westkust van Ierland
verder opvallend hoe nieuwe lagedrukkernen telkens opnieuw richting Scandinavië koersen en daar dan halt houden
Dat met de bomen vol in blad én de naar ik aanneem verzadigde natte soppige grond: dat ziet er dan niet goed uit mocht dit uitkomen.
Hierna wind meer en meer uit W/NW dus fris. Nee, zomer is ver te zoeken, de herfst is dichterbij 😉
EC, De Bilt:
Je zal maar op vakantie zijn in de LL: wat een nattigheid de komende tijd……
Dit is het gevolg:
Wij hadden het al bedacht en als ik dit zo zie, ben ik maar wat blij met onze plannen. Wij rijden komende maandag zuidwaarts!
Eerst (in anderhalve dag) naar Innsbruck; +/- 22 graden en kans op een onweersbuitje. Dan door naar Toscane en terug via de Provence……zomerse route als ik de kaarten zo bekijk :-). Eind augustus maar weer eens kijken hoe hoog het gras in de achtertuin staat….
De regenmeter geeft voor vandaag 13,5 mm aan, waarvan de laatste anderhalf druilerig gevallen zijn; getsie voor ons, maar de plantjes vinden dat vast wèl fijn.
@Frederic
Waarom nooit eens op de inhoud ingaan ? De vorm ,een spelfout noemt u dan wel 3x ?
“”IPPC(zo goed toch ?) verwachtte tot het einde van deze eeuw GEEN verandering in de golfstroom”.
“”Ook dat klopt niet @Alex. En je spreekt jezelf tegen. Als ze, zoals jij zegt, steeds het meest extreme scenario volgen,”””
Dat doen ze met alle computerstimulatie s overdrijven , angst aan jagen maar u zegt IPPC neemt dan het gemiddelde of gematigde scenario ,toch?
Bekijk de laatste 12 jaar dan eens de schaal is dan 1 op 5 en steeds komt 5 (extreemst) uit de bus ?
T ‘is algemeen bekend zelfs ?
“” dan valt de Golfstroom binnen 3 jaar (2025) stil en is het tegen 2100 gemiddeld 8°C warmer. Wat ze dus niet zeggen.””
Ik heb het zelf ook niet over gemiddeld 8 graden warmer in 2100 gehad ?
“”Integendeel, ze zeggen net dat het ‘heel onwaarschijnlijk’ is.””
Die Temperatuur of het stilvallen van de golfstroom ?
IPCC zegt dat de golfstroom NIET zou veranderen tot einde van de eeuw NU blijkt dat wel andersom te zijn.””
IPCC had niet verwacht dat voor het einde van de eeuw de golfstroom zo zou afzwakken dat enkel mijn punt @Frederic
“”En het is IPCC en niet IPPC””
Mijn excuses heb de boodschap inmiddels wel begrepen.
Maar wat vind u nu zelf van de bevindingen in de link over de golfstroom ?
Dat is toch veel interessanter dan over spelfoutjes te beginnen lijk wel de kop van jut bij u ??
@Ronaldo heeft met zijn emotionele inzending betreft het manipuleren van ‘onze hobby’ groot gelijk alles word zwaar overdreven en uiteraard maar 1 richting op en dat is die van de ultieme HITTE.
Geen complot ? Geen kwade zin ? @Frederic ? Vooral dat laatste is zo zichtbaar in de dagelijkse berichtgeving dat je haast onder een steen moet leven om dat niet in te zien .
@Lex. alvast op voorhand mijn excuses, want ik viseer je niet persoonlijk. Maar zolang deze site bestaat, ga ik blijven reageren op reacties waar de complotkaart wordt getrokken of grote onjuistheden over meteo, klimaat, … in staan. Soms kort, soms uitgebreid, afhankelijk van de beschikbare tijd, en ongeacht van wie de reactie komt. Net zoals Ronaldo zal blijven reageren op mediaberichten waarin het dramagehalte het haalt op de realiteit. En wees maar gerust, ik heb ook al op Ronaldo gereageerd als er onjuistheden in een reactie van hem stonden. Maar het is nu eenmaal zo dat jouw reacties dikwijls over complotten gaan of die onjuistheden bevat. Daarom dus mijn reacties.
Over je vraag om te reageren op je 2 berichten over het mogelijk stilvallen van de Golfstroom (weer.nl en demorgen.be). Op zich oud nieuws, daar wordt al meer dan 20 jaar over gesproken en zelfs begin jaren 2000 werd al gezegd dat een volledige stilstand in de 21e eeuw onwaarschijnlijk was.
In geen van je twee berichten wordt melding gemaakt dat ‘het IPCC verrast is door’ … of dat ‘het IPCC niet verwacht had dat de Golfstroom zo zou afzwakken’. Waar je dat vandaan haalt is me dus een raadsel.
In geen van beide berichten wordt ook melding gemaakt dat ‘het IPCC zegt de Golfstroom NIET gaat veranderen.’ Waar je ook dat vandaan haalt is me dus ook een raadsel. Er staat enkel dat het volgens het IPCC zeer onwaarschijnlijk is dat de Golfstroom in de 21e eeuw ‘volledig’ stilvalt. Laten we daar dus maar voorlopig van uit gaan en dus niet van een stilstand in 2025, 2050 of 2075.
Wat voor mij ook een raadsel is, is je stelling dat er steeds voor de meest extreme uitkomst wordt gekozen. Door wie? Door de media? Dat kan, het is een ziekte van deze tijd dat de media dikwijls voor een extreem sensatiebericht gaan. Of bedoelde je het IPCC? Dat kan dan weer niet, want volgens het meest extreme scenario qua temperatuurverwachting zou het tegen het einde van deze eeuw 8°C warmer moeten zijn, en het IPCC zegt dat dat niet gaat gebeuren.
Vanwaar dus je overdreven fixatie op het IPCC @Lex?
@Frederic
Na wederzijds excuses gemaakt te hebben(dank daarvoor) wil ik dan nog even terugkomen op “de complotten en de onjuistheden” die ik schrijf ?
Als boodschapper van een onderwerp gebruikt ik altijd een link naar het onderwerp om de boodschap als lezer zelf te kunnen lezen , u bekritiseert dan de bron ikzelf heb daar opzich geen enkel probleem mee maar stelt daar geen andere bron tegenover die u eigen stelling onderbouwt ?
De vervolgvraag is dan is de golfstroom afname een complot ?
“”Vanwaar dus je overdreven fixatie op het IPCC @Lex?””
IPCC misleidt door nadruk te leggen op een onwaarschijnlijk worst-case scenario
De fouten in het zesde IPCC-rapport zijn groter dan de fouten die in 2010 leidden tot een onderzoek door de Interacademy Council (IAC)
Het IPCC heeft ernstige fouten gemaakt in het zesde IPCC-rapport. Dat concludeert het rapport The Frozen Climate Views of the IPCC van Stichting Clintel.
Het IPCC negeerde zeer relevante wetenschappelijke literatuur waaruit blijkt dat schade en sterfte door ‘klimaatrampen’ niet is toegenomen.
Schade door extreem weer is licht afgenomen sinds 1990 en sterfte door extreem weer is zelfs met meer dan 95% gedaald in de afgelopen eeuw. Het IPCC meldt dat ‘goede nieuws’ niet en claimt zelfs – na een groot deel van de literatuur weg te laten – het tegenovergestelde, namelijk een toename van schade.
Het 180-pagina’s dikke rapport van Clintel is internationaal de eerste serieuze poging om het zesde IPCC-rapport als geheel kritisch onder de loep te nemen.
In 13 hoofdstukken laat Clintel zien dat het IPCC de klimaatgeschiedenis herschrijft, te veel nadruk legt op een inmiddels zeer onwaarschijnlijk scenario, een enorme bias heeft voor ‘slecht nieuws’, en ‘goed nieuws’ – als het al wordt genoemd in het rapport – wordt vervolgens weggelaten uit de belangrijke Summary for Policy Makers.
De fouten die het Clintel-rapport constateert zijn veel ernstiger dan de fouten die in 2010 werden gevonden in het vierde IPCC-rapport. Dat leidde destijds tot het onderzoek van de Interacademy Council (IAC). Clintel is van mening dat het IPCC zou moeten worden hervormd of opgeheven.
Het IPCC rondde onlangs, met de publicatie van het Synthesis Report, het zesde IPCC-rapport af. In totaal bestaat dat rapport uit maar liefst zeven delen.
Een internationaal team van wetenschappers uit het Clintel-netwerk heeft diverse claims onderzocht uit met name het Working Group 1 (WG1, 2021) en Working Group 2 (WG2, 2022) rapport. Dat heeft geleid tot het evaluatierapport The Frozen Climate Views of the IPCC, dat uit dertien hoofdstukken bestaat. In ieder hoofdstuk constateert Clintel biases en fouten in het IPCC-rapport. — De fouten zijn ernstiger– in het WG2-rapport dan in het WG1-rapport.
Gegeven de politieke relevantie van “Loss and Damage” (tijdens de jaarlijkse klimaatconferenties wordt er onderhandeld over een “loss and damage” fonds) mag je van het IPCC een grondige evaluatie van dit thema verwachten in het IPCC-rapport.
Het Clintel-rapport toont echter aan dat bij dit onderwerp het IPCC de plank volledig heeft misgeslagen. Een review artikel in 2020 liet zien dat van 53 relevante papers, 52 concluderen dat er geen toename van schade is als gevolg van CO2 en andere broeikasgassen. Slechts één studie concludeerde wel een toename van klimaatschade (door orkanen in de VS) als gevolg van CO2. Die studie laat ernstige tekortkomingen zien.—>>Het IPCC pikte juist die ene studie eruit en negeerde de 52 andere studies. In de wetenschap is dat een doodzonde.<—
Sterfte door extreem weer
“We bevinden ons op een snelweg naar de klimaathel”, zei VN-baas Guterres onlangs. Bij het woord ‘klimaathel’ denk je aan schade en met name aan slachtoffers.
De internationaal erkende EM-DAT databank, die ook in het IPCC-rapport genoemd wordt, laat echter zien dat sterfte door extreem weer zich op een historisch dieptepunt bevindt.
De bekende econoom Bjorn Lomborg liet dit ook zien in een wetenschappelijk artikel dat in 2020 gepubliceerd werd.
Daaruit blijkt dat sterfte door extreem weer sinds 1920 met maar liefst 95% is afgenomen ondanks een stijging van de wereldbevolking van twee naar acht miljard mensen.–>> Het IPCC koos er – opnieuw – voor om deze spectaculaire ontwikkeling niet te melden. De strategie van het IPCC lijkt te zijn om goed nieuws bij voorkeur niet te melden en slecht nieuws maximaal te hypen.
Geschiedenis herschrijven
Het Working Group 1 rapport zit helaas ook vol met vooringenomen en misleidende conclusies. Het Clintel-rapport documenteert problemen in ieder hoofdstuk. Zo probeert het IPCC-rapport de klimaatgeschiedenis te herschrijven door een warme periode, het Holoceen Klimaat Optimum, dat plaatsvond 10.000 tot 6000 jaar geleden, weg te poetsen.
Het IPCC publiceerde ook een nieuwe zogenoemde hockeystickgrafiek, die suggereert dat de huidige opwarming ‘uniek’ is in de laatste 2000 jaar. Maar die grafiek, zo stelt Clintel, is gebaseerd op selectieve keuze van data. Temperatuurreconstructies die meer variatie tonen, zoals de goed gedocumenteerde Kleine IJstijd, werden genegeerd door het IPCC.
Het IPCC claimt dat er de laatste decennia een versnelling van de zeespiegel is opgetreden, maar Clintel laat zien dat het IPCC daarbij natuurlijke variabiliteit negeert. Een versnelling is uiterst voorbarig. Het Clintel-rapport toont ook aan dat de sea level tool, die het IPCC deze keer beschikbaar heeft gesteld, een dubieuze sprong omhoog te zien geeft in 2020.
Klimaatgevoeligheid
In het Clintel-rapport laat de Canadese econoom (en klimaatwetenschapper) Ross McKitrick zien dat alle klimaatmodellen van het IPCC te veel opwarming simuleren in de troposfeer, zowel mondiaal als in de tropen (waar modellen een zogenoemde hotspot voorspellen). Dit duidt op fundamentele tekortkomingen in hoe de modellen het klimaat nabootsen.
Een ‘spectaculair’ resultaat in het IPCC-rapport was dat de ondergrens voor klimaatgevoeligheid (opwarming bij een verdubbeling van de CO2-concentratie) door het IPCC is opgehoogd van 1,5 naar 2,5 graden Celsius. Het Clintel-rapport stelt dat deze ophoging onterecht is. Klimaatmetingen sinds 1850 wijzen op een klimaatgevoeligheid die eerder onder de 2 graden Celsius ligt dan boven de 2,5 graden. Het IPCC beweert dus ook ten onrechte dat de beste schatting voor klimaatgevoeligheid 3 graden Celsius is.
Daar komt nog bij dat het IPCC ‘verslaafd’ lijkt te zijn aan het hoogste emissie-scenario, het zogenoemde RCP8.5 (inmiddels omgedoopt tot SSP5-8.5). De laatste jaren is in meerdere studies aangetoond dat RCP8.5 verre van plausibel is en dat je het niet zou moeten gebruiken om beleidsmakers te informeren. Diep verstopt in het IPCC-rapport erkent het IPCC met een kort zinnetje dat het scenario een ‘lage waarschijnlijkheid’ heeft. Maar die zeer belangrijke disclaimer is niet vermeld in de belangrijke Summary for Policymakers en beleidsmakers zijn zich er dus niet van bewust. Ondertussen is RCP8.5 het scenario waarnaar het vaakst verwezen wordt in het IPCC-rapport.
IAC Review
In 2010 leidden fouten in het vierde IPCC-rapport tot een internationaal onderzoek, uitgevoerd door de Interacademy Council (dat destijds onder leiding stond van Robbert Dijkgraaf). De IAC Review kwam met een reeks aanbevelingen waaronder: “Het aanstellen van teams van auteurs met verschillende visies is de eerste stap om er zeker van te zijn dat de volledige bandbreedte aan goed doordachte opvattingen worden meegenomen.” Het Clintel-rapport toont aan dat deze belangrijke aanbeveling volledig is genegeerd door het IPCC. Sterker nog, we documenteren dat Roger Pielke Jr, een Amerikaanse wetenschapper met zeer veel relevante publicaties, door het IPCC als een soort ‘Voldemort’ wordt behandeld. Zowel zijn naam als zijn papers worden zoveel mogelijk genegeerd. Dat leidt tot vooringenomen conclusies.
We moeten helaas concluderen dat het IPCC er niet in geslaagd is om op evenwichtige wijze de wetenschappelijke literatuur van de afgelopen jaren te beoordelen. Alle landen in de wereld baseren hun klimaatbeleid op de rapporten van het IPCC en het gros van de media vertrouwen blindelings de claims die het IPCC publiceert. Het Clintel-rapport The Frozen Climate Views of the IPCC maakt duidelijk dat een dergelijk blind vertrouwen in het IPCC totaal niet gerechtvaardigd is. Wat ons betreft zou het IPCC dan ook drastisch hervormd moeten worden, waardoor meer visies over klimaatverandering worden meegenomen. Lukt dat niet, dan kan het IPCC beter opgeheven worden.
Onze eigen conclusies over klimaatverandering – op basis van dezelfde onderliggende literatuur – zijn verre van alarmerend. Als gevolg van toegenomen welvaart en technologische ontwikkeling is de mensheid grotendeels ‘immuun’ voor klimaatverandering en kan het er vrij gemakkelijk mee omgaan. De opwarming van de aarde is veel minder gevaarlijk voor de mensheid dan het IPCC ons doet geloven.
“”Vanwaar dus je overdreven fixatie op het IPCC @Lex?””
Vandaar dus mijn overdreven fixatie of reactie op het IPPC @Frederic
zucht, weer dezelfde discussie als enkele maanden geleden, met het ‘schade’-item. Het lijkt wel alsof ik tegen een stenen muur praat.
Ik zou zeggen: kom onder die steen uit, open je ogen en lees zelf degelijke wetenschappelijke artikels. Vrijwel alle internetsites horen daar niet bij. Blijf ook weg van politieke lobbygroepen zoals CLINTEL met journalisten die zelf de wetenschapper proberen uit te hangen.
En niemand zit nog op het 8.5-scenario. IPCC zegt zelf dat het een lage waarschijnlijkheid heeft. Wat is dus het probleem? Dat luie mensen die niet verder komen dan de inleiding lui zijn? Yep, dat is het.
@Frederic
“”“”Vanwaar dus je overdreven fixatie op het IPCC @Lex?””
Vandaar dus mijn overdreven fixatie of reactie op het IPPC @Frederic””
U vraagt waarom ik een overdreven fixatie heb richting IPPC.
@Frederic
Ik ga daar zeer uitgebreid op in (dacht ik)
Vervolgens word enkel de bron belachelijk gemaakt en dat was het dan ?
Luie mensen die niet verder komen dan de inleiding ?
Dacht toch echt dat er iets meer stond dan wat inleiding ??
Maargoed ,
Laten we er dan maar vanuit gaan dat IPPC 100% betrouwbaar is , gematigd is met zijn klimaat rapporten en dat elk rapport ook tot in detail uitkomt?
Sluit hiermee mijnerzijds dan deze discussie af , want tegen een steen babbelen dat natuurlijk ook zonde van uw tijd .
Zo, interessante items onder een (toch wel hoor Fré 😉 ) al minstens even zo fraai bericht.
Helaas had ik weinig tijd de afgelopen dagen maar toch wil ik nog een aantal dingetjes delen / reageren.
Ten eerste de sneeuw die voorbij kwam. Beetje laat nu dus maar toch.
Mooie beelden en compilatie op skiinformatie;
Hintertux – volop winter:
en:
en ook fraai, Wetteronline op de Zugspitze:
https://www.wetteronline.de/wetterticker/wetteronline-live-vor-ort-schnee-auf-der-zugspitze-wintergruss-mitten-im-hochsommer–46IijAmrWZiYmU0EiFFkjK
Nog een aanvulling op de bosbranden / de reactie van Frederic: zoals gesteld zullen ze vrijwel nooit spontaan ontstaan, is de oorzaak bijna altijd dat ze (al dan niet bewust) aangestoken zijn. Enige uitzondering is bliksem maar dat zal een klein percentage zijn. bovendien regent het daar doorgaans flink bij 😉
Wél wordt dus bij uitdroging de kans op, omvang van, en intensiteit van -na dus in 1e instantie menselijk toedoen- zeer veel groter. Het kan hard gaan. Onlangs publiceerde het KNMI daar een artikel over voor de Nederlandse situatie:
https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/groter-natuurbrandgevaar-door-dalende-luchtvochtigheid
(en onderliggende publicatie):
Klik om toegang te krijgen tot 20230123-NIPV-Natuurbrandsignaal-23.pdf
Het gaat hard. De drempel / maatstaf voor het (snel) uitdrogen van kleine (dode) vegetatie ligt op een relatieve vochtigheid < 50%; een zgn brandgevoelige dag. Dit aantal dagen is sinds 1950 toegenomen van 46 naar 94 per jaar!
Hier nog een interessant draadje mbt het hete zeewater bij Florida. Enerzijds wordt wel duidelijk dat het wel zeer heet is, anderzijds de nodige twijfels mbt de juistheid / geldigheid van de meting.
NB even doorklikken voor de volledige draad; gaat niet helemaal lekker met kopiëren.
Dan nog even een kleine mea culpa / nuancering wat mij betreft: de hittegolven deze zomer (in o.a. Zuid-Europa) zijn qua omvang en intensiteit wel degelijk te koppelen aan de opwarming:
https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/hittegolven-in-zuid-europa-noord-amerika-en-china-vrijwel-onmogelijk-zonder-klimaatverandering
met de volledige klimaatattributie studie hier: https://mcusercontent.com/854a9a3e09405d4ab19a4a9d5/files/95512c98-67bc-9849-c006-5fe389b776ed/WWA_scientific_report_Northern_Hemisphere_heat.pdf
En hier meer over wat klimaatattributie inhoudt:
https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uitleg/klimaatattributie
Sommigen zullen dit niet met me eens zijn maar graag lees ik en vertrouw ik op het KNMI. Vooral bij doorlezen uiteraard altijd goed onderbouwd én genuanceerd.
Maar, anders dus dan de MSM (zie bv RTL) en zelfs de commerciële weerbureaus. Twee dingen zijn daar m.i. aan de hand: de hierboven al door Frederic en Ronaldo gememoreerde onkunde, én toch ook wel een beetje: goed nieuws is geen nieuws, slecht nieuws altijd. Met dus vaak de onkundige en (dóór de onkunde) soms overdreven berichtgeving. Vooral dát is NB toch waar de eerdere discussie over ging.
@Leo
“”Dan nog even een kleine mea culpa / nuancering wat mij betreft: de hittegolven deze zomer (in o.a. Zuid-Europa) zijn qua omvang en intensiteit wel degelijk te koppelen aan de opwarming:””
Maar wat doen we dan met de hittegolven uit b.v uit Spanje uit 1939 met temperaturen die nog hoger liggen als de records(?) van nu ? (Dagblad van noord brabant 14-8-1939 Sevilla 53 graden en Madrid zelfs 58 graden ! ) geen opwarming maar .. ?
Cherrypicking, N=1
Maar, ook dit is een beetje domme en irrelevante reactie. Je zou wat inhoudelijker kunnen reageren, bv. aan de hand van dat er ook bij jou belletjes zouden moeten gaan rinkelen bij genoemde temperaturen..
…Natuurlijke variatie en puzzelstukjes die ook toen precies op zn plek vielen. Records zijn van alle tijden.
Haha Alex.. tring..tring.. ( 😉 ) Het Europese hitterecord ligt rond de 48 graden, wereldwijd 56. Onmogelijk dus. Ofwel kom onder je steen vandaan.. Tenzij je met een bron (directe link graag) komt, ben ik ook nogal van namelijk.. Bij ontbreken daarvan heb ik maar even gegoogeld maar meer dan het einde van de Spaanse burgeroorlog kom ik over 1939 niet tegen. Of nou ja wacht, ook nog iets met Elfstedentochten in 1940,1941, 1942 .. Maar zelfs al zou het kloppen (wat 100% zeker niet het geval is); daar gaat het niet om, een enkel record zegt weinig. Waar het wél om gaat is de duur, grootschaligheid en met name de frequentie van optreden!
En -betreft NL- dit 😉
@Leo
Bronvermelding had ik er netjes bijgezet toch ?
En of de bron (media-krant) klopt , geen idee 1939 is ver voor mijn tijd ?
Maar dit was slechts 1 voorbeeld er zijn er nog (veel) meer ?
Laat ik het anders stellen , 3 jaar droogte en warmte op rij is klimaatverandering.
1 jaar een tegenvallende zomer is dan toeval .
Maar wat als er volgend jaar weer een tegenvallende zomer zich aandient ?
Is het dan nog Toeval of valt dit ook onder klimaatverandering ?
En voor de duidelijkheid ik erken uiteraard de opwarming van de aarde (duurt al 12.000 jaar) maar ben minder te spreken over het aandeel van de mens hierin(4%)
Tot slot lees ik op Nu.nl dat er tegenwoordig minder hittegolven zijn als vroeger ??
We weten allebei dat er flink wat hittegolven uit de statistieken van het KNMI zijn verdwenen Zelfs jaren waarin er 3 hittegolven waren is aangepast tot 1 ….
En om dan nu de conclusie te trekken dat er vroeger dus minder hittegolven waren is wel een heel makkelijk inkoppetje , maar klopt de conclusie wel ? Ik betwijfel het ten stelligste.
Of maak je een grappig grapje Alex? Want zó dom..
@Leo
Laten we er dan maar vanuit gaan dat het dommigheid is ?
temperatuur niet gemeten in een gesloten thermometerhut. Klaar.
Klaar ?
De afname van het aantal hittegolven in Nederland na de homogenisaties van het KNMI
Uit het onderzoek Het raadsel van de verdwenen hittegolven wordt duidelijk dat deze aanpassingen zeer dubieus zijn.
De vier onderzoekers (Rob de Vos, Frans Dijkstra, Jan Ruis en Marcel Crok) concluderen dat ten onrechte een groot deel van de historische hittegolven (in de periode 1901-1951) uit de boeken is geschrapt.
De onderzoekers noemen de extreme temperatuurcorrecties van 1,9°C die het KNMI toepast op (zeer) warme dagen onverdedigbaar. De doorgevoerde aanpassingen zijn niet reproduceerbaar en in verschillende opzichten verdacht.
Zo stelt het KNMI dat er in De Bilt helaas geen parallelmetingen zijn uitgevoerd met de oude en de nieuwe meethut, maar oude documenten (en zelfs een foto) wijzen uit dat dat wel gebeurd is.
Verder is De Bilt gecorrigeerd op basis van het meetstation Eelde dat 150km noordelijker ligt en dat pas vanaf 1946 in gebruik was. Onduidelijk is waarom niet ook naar andere meetstations is gekeken.
De handelswijze van het KNMI is bijzonder opmerkelijk.
Het instituut heeft ervoor gekozen om oude meetgegevens (nota bene 65 jaar na dato) aan te passen, iets wat in een willekeurige andere tak van wetenschap ondenkbaar zou zijn.
Het gaat bovendien niet om een herijking, waarbij alle temperaturen met een vaste waarde worden gecorrigeerd, maar om een ‘homogenisatie’ volgens een bepaalde, onduidelijke methodiek.–> Zo heeft het KNMI met name jaren met warme zomers sterk naar beneden bijgesteld.<– Toeval of ?
Tot nu toe weigert het KNMI inhoudelijk te reageren op het onderzoek.
Dat is natuurlijk spijtig, want het versterkt het vermoeden dat het KNMI iets te verbergen heeft. –>Door het ontbreken van een onderbouwing lijkt het erop dat het KNMI probeert om het weer in de periode na 1951 extremer voor te stellen door de temperaturen van vóór die periode te matigen.<–
Het naar beneden bijstellen van oude temperatuurwaarden is ook precies tegengesteld aan de compensatie die je zou verwachten voor de toegenomen bebouwing en bestrating rond de meetstations.
Door het Urban Heat Island-effect is de temperatuur in stedelijke gebieden hoger dan op het platteland. Ook in de buurt van het meetstation in De Bilt is de bebouwing en bestrating vooral na de oorlog sterk toegenomen, waardoor er waarschijnlijk een vertekend beeld is.
De aanpassingen van het KNMI staan niet op zichzelf. —>Wereldwijd hebben meteorologische instituten homogenisaties doorgevoerd die een vertekend beeld van het temperatuurverloop tot gevolg hebben.<—
Dus @Alex? Wat probeer je hiermee te zeggen? Frederic had het over die ene meting. Als die al gemeten zou zijn. En nu gaat het over alle meetreeksen en over iets waar hier al veel eerder over gesproken is….en ja. Dat is dubieus maar volgens mij waren er wel verklaringen voor. Deels althans. Link/bron heb ik niet zo voorhanden.
@Mark: u vraagt, wij draaien 😉
@Mark
Juist over die ene meting is zoveel twijfel.
Maar gaat het hier wel om 1 meting? (toeval hoofdstation de Bilt maar geen Eelde b.v)?
Meer landen gaan homogenisaties doorvoeren , ben zo benieuwd naar hun reden daarvoor !
Verder trek ik mijn koppie weer onder het maaiveld ivm beperkte tijd.
En weer copy/paste je dezelfde CLINTEL-lobbygroep en zwijg je over de onafhankelijke verslagen die de homogenisatie netjes nagedaan hebben en tot exact hetzelfde resultaat kwamen als het KNMI.
En de opwarming van de ganse dikte van de troposfeer, wereldwijd, is dat dan ook door toenemende bebouwing?
Ik zie graag uw onafhankelijken verslagen dan tegemoet .
@Lex, een aantal vind je meteen een paar reacties hoger, maar heb al een donkerbruin vermoeden dat je die toch niet gaat lezen.
@Frederic
Zelf geen enkel vertrouwen hebben in alternatieve of andere bronnen buiten het staatsbedrijf om ?
Maar wel de
Klimaatverandering site = Rijksoverheid ( = KNMI) blind vertrouwen ?
Ik pas .
Dan nog het mogelijke stilvallen van de warme golfstroom!
Uiteraard boeiende, maar ingewikkelde materie, waar inderdaad nog heel veel onbekend is.
Vooropgesteld: het zou (op menselijke schaal; de aarde draait toch wel door) bij uitkomen van een koud scenario een ramp zijn. Los van meer tropisch geweld (aldaar) valt te denken aan nóg (veel) meer doden door kou (NB nog altijd eist kou een veelvoud aan slachtoffers t.o.v. hitte). Maar zou ik het persoonlijk mogelijk wel interessant vinden m.b.t. meer winterweer. Nogmaals bij uitkomen van een koud scenario. Zelfs dat is maar de vraag.
Het onlangs verschenen bericht is gebaseerd op dit onderzoek:
https://www.nature.com/articles/s41467-023-39810-w
Ik zei al, ingewikkeld 😉 Heb dit vluchtig gelezen maar ga me er zeker verder in verdiepen!
Ik pik er drie dingen uit:
– dát de golfstroom instort is een stuk zekerder dan “mogelijk of “zou kunnen” zoals in diverse artikelen erover te lezen valt. Voorzichtig ingekleed zullen we maar zeggen, op zich niet vreemd; die methode hanteer ik zelf ook nog al eens in mijn weerberichten 😉 . Uit het onderzoek blijkt dat (volgens de aldaar gehanteerde methodes) dát het gaat gebeuren tussen 2025 en 2095 (binnen die resultaten met 95% zekerheid) met als meest waarschijnlijke schatting 2050.
– het (nog?) aanwezige verschil van inzicht met het IPCC wordt ook benoemd. Er wordt gesteld dat met name in het AR5 maar ook (in mindere mate) in het AR6 IPCC rapport (gebaseerd op respectievelijk de CMIP 5 en CMIP 6 klimaatmodellen) de stabiliteit van de golfstroom overschat wordt, wat weer te wijten zou zijn aan het feit de modellen o.m. weinig tot geen rekening met het zoutgehalte / de toenemende smelt van de Groenlandse ijskap
Het onderzoek beperkt zich tot de vraag wel / niet; handelt niet specifiek over de mogelijke gevolgen. Die zijn voor zover ik weet ook nog grotendeels onbekend. Zo stelde het KNMI in eerdere berichten dat het (bij ons) niet per se kouder hoeft te worden; evengoed kan de warmte uit een andere hoek gaan komen. Veel onzeker dus. Femke de Jong van het NIOZ weet het kennelijk wel (..) Ik heb het artikel 3x voorbij zien komen, naast dat in de morgen ook in het NRC en het Parool. 3x wordt ze anders geciteerd maar in het Parool spreekt ze over een afkoeling van “geen tien graden” maar wel “een paar graden”. Daar wordt het spannend; zelfs al zou het -pak m beet- 2,3 graden zijd worden we teruggeworpen naar het klimaat van begin vorige eeuw..
Poehee…. wat een groot aantal reacties inmiddels, 120+. Heb een vrije dag nodig om alles te kunnen lezen.
Misschien is er een lezer/reageerder onder ons die de bewuste dag 14-8-1939 zich nog kan herinneren…… 😂😂
Maarre…. toen was er nog geen social media/internet en ging het nieuws nog per koerier, paard 🤣 en was die hitte in Zuid-Europa er een paar dagen of een week eerder? 🤔😅
EC: De Bilt. Conclusie: zomer ver te zoeken!
GFS: De Bilt. Conclusie: zomer ver te zoeken!
Zoek trouwens de verschillen.
GFS neerslagtotaal.
Zakken er doorheen 💦💦
Ik weet wel een verschil! In Limburg is het altijd net iets warmer dan in dat De Bilt.
Maakt nog steeds geen zomer…
Klopt Jannes maar vandaag scheelt het wel héél weinig haha.
Vanwege de enorme “klimaatdiscussie” zouden we bijna vergeten waar het hier om draait: is het VAKANTIEWEER NU ??
Bovenstaande pakkende (nieuw aangepaste) tekst “Heel augustus in teken van anti-zomer?” houden de LL voorlopig in de (hout)greep!
“De maand juni was voor NL 3,2 °C. te warm dus dat wordt natuurlijk nooit meer “goed gemaakt”. Deze maand juli zal min of meer gemiddeld verlopen (18,3/18,2 °C). Zoals het er NU naar uitziet gaat augustus koel verlopen, zeker de komende 2 weken. Misschien 1 á 2 graden onder gemiddeld?????
Zeker kan 2e deel augustus nog warm worden maar mocht óók dit niet gaan gebeuren, kunnen we toch wel van een “slechte en te koele zomer” spreken.
EC De Bilt:
Al eerder in beeld maar wordt langzamerhand serieus. Vanaf eind volgende week frisse wind uit NW
….en dat kan in de bergen weleens interessante sneeuwval gaan opleveren ☃️☃️ Vraag is, op welke hoogte oftewel hoe laag kan er sneeuw gaan vallen 😂
Vanaf disndag t/m zaterdag ben ik in/bij Innsbruck, dus ik hoop op witte toppen om mij heen!
Vrijdag/zaterdag even misschien kans tot op ca. 2.000m.
Vanaf medio volgende week dan onder invloed van (langdurig) hogedruk, eindelijk droog en ook hogere
temperaturen 20 – 25 °C.?
Wat een waardeloze zomer tot nu toe. Of is het nu (al) HERFST? Korte broek en korte mouwenshirts in de kast! Wel goed voor de natuur!
@Hans
Ik wilde ‘m net posten..
Wat me opviel.. ondanks dat eea is bijgewerkt tot 10.30 uur vanmorgen (??) en de behoorlijke neerslaghoeveelheden die er zijn gevallen is er nog niet echt een dalend lijntje te bespeuren de laatste dagen. Verdamping vrijwel net zo groot ? Ik waag het te betwijfelen.
Anyways.. de afgelopen 24 uur is er plaatselijk al meer dan 40 mm gevallen en in het overgrote deel van het land zijn we de 20 mm ruim gepasseerd. Gemiddeld zo’n 25 mm schat ik in.. de verdamping is te verwaarlozen.
Met de bak regen die er de komende 24 uur nog gaat vallen gaan we naar gemiddeld 40 mm over 2 dagen..
Dat is een behoorlijke klap naar beneden en dan zijn we er nog niet…
Pas over wat meer dan 1 week langzaam maar zeker stabiel hogedrukweer (hopelijk) met heerlijk nazomerweer.. maar ja, hoe verder weg hoe onzekerder…
Me at the same Asten. Ik roep het hier al jaren dat (de grafiek) “neerslagtekort” niet deugt. Zeker niet over desbetreffende periode maar goed, toch plaats ik ‘m en ook hier is afgelopen jaren voldoende discussie over geweest, “welles-nietes”.
Vraag is inderdaad, kan er echt zoveel ?? cm verdampt zijn deze maand 🤔